El Museu del Suro amplia la seva exposició permanent amb la inauguració de “Cork in progress”
El Museu del Suro de Palafrugell amplia la seva exposició permanent amb l’impuls de la campanya “Cork in Progress”. Aquest és el nom genèric de la campanya de comunicació que es desenvolupa temporalment entre la inauguració del nou Museu (juny de 2012) i l’obertura de l’exposició permanent (prevista entre els anys 2014 i 2015). La campanya sorgeix de la voluntat d’adreçar-se als escolars, a la població local i el territori surer i, finalment, al públic turístic.
Amb aquesta ampliació la visita al museu constarà de quatre parts. Començant per l’audiovisual “Can Mario una història excepcional”, seguint per un recorregut des del bosc fins al treball a la fàbrica per obtenir taps, discos, paper i aglomerat, un espai per conèixer el suro i experimentar amb ell i, finalment, un espai de participació per conèixer l’opinió dels visitants sobre el que hauria d’ésser el museu.
Amb la incorporació dels nous elements es tindrà una visió clara del recorregut des de l’obtenció de la matèria primera fins la fàbrica. El visitant podrà tenir noves experiències manipulant el suro sota diferents formes (pelagrí, suro de reproducció, agomerats diversos, taps...), observar-lo amb lupes binoculars i comprovar a través d’aparells interactius algunes de les seves propietats físiques (aïllant tèrmic, aïllant del so, flotabilitat o lleugeresa i la capacitat d’arrapar-se). També s’han afegit objectes puntuals vinculats a la “cultura del suro” entre els quals destaca l’estendard de suro del cor La Taponera, obra de filigrana realitzada l’any 1883 pel metge palafrugellenc Josep Martí Vintró.
L’actual exposició del museu és provisional i amb aquest projecte s’ha volgut, d’una banda, adequar-la per a una millor experiència del visitant i també educativa i, per altra, explicar que el museu és una institució que està encara en plena transformació i obrir un canal de participació de l’usuari en aquest procés de canvi.
La intervenció que s’inaugura té l’objectiu de fer el museu directament i totalment accessible, a més dels visitants catalans, als que usin el castellà, l’anglès i el francès (englobant més del 90% dels visitants actuals del museu). S’ha adequat en aquest sentit l’audiovisual “Can Mario una història excepcional” i tots els continguts de l’exposició (que també s’ha ampliat amb elements interactius i de manipulació, així com d’espais de participació).