La 7a edició de la Setmana Internacional dels Mercats arriba també a Palafrugell amb el lema «Compra responsable, compra sostenible»
El mercat municipal de Palafrugell ha acollit la presentació de l’edició 2020 de la Setmana Internacional dels Mercats a les comarques gironines. La Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG) formarà part, per tercer any consecutiu, de la campanya internacional «Love Your Local Market Global» (LYLM Global), que enguany en celebra la setena edició i que compta de nou amb el suport de la Diputació de Girona. A la demarcació de Girona la campanya s’iniciarà avui i finalitzarà el proper 27 de setembre.
En l’acte de presentació hi han participat Josep Piferrer, alcalde de Palafugell; Jordi Camps, diputat de Promoció i Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Girona, i Joan Vigas, primer tinent d’alcalde i regidor delegat de l’Institut de Promoció Econòmica de Palafugell (IPEP).
Enguany el tema de la campanya internacional és «The Heartbeat of the City», ‘El batec del cor de la ciutat’, i posa èmfasi en la sostenibilitat. En aquest sentit, els mercats de l’XMSG, dins la campanya «Estimo el meu mercat», promouen la compra responsable i sostenible mitjançant el lema «Compra responsable, compra sostenible».
Josep Piferrer, alcalde de Palafrugell, ha assenyalat que «cal seguir treballant en el valor afegit que ofereixen els mercats municipals, sobretot en el marc d’una societat com l’actual, que ens demana la màxima qualitat en els productes», i ha afegit que aquest aspecte va «lligat a un espai sostenible i vinculat a la terra i al medi ambient, i és un aspecte important que hem de seguir cuidant».
El diputat de Promoció i Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Girona, Jordi Camps, ha dit que «a la Diputació de Girona ens complau col•laborar un any més en aquesta iniciativa que impulsa el teixit comercial i productiu local i que se centra en la idea de sostenibilitat i responsabilitat». A més, ha puntualitzat que «l’adquisició de productes de petits productors i comerciants és un acte de responsabilitat que afavoreix un estil de vida sostenible».
Per la seva banda el regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Palafrugell, Joan Vigas, ha destacat que «el nostre mercat de Palafrugell és un espai que uneix la sostenibilitat amb el producte de proximitat i de consum responsable», i ha puntualitzat que «aquesta suma d’elements és molt ben valorada per tots els usuaris i cal mantenir aquest nivell de qualitat».
Compra responsable i sostenible
Quan es compra de manera responsable es fa pensant en un interès que va més enllà del propi i que té en compte tant l’acte de compra present com, sobretot, el de les noves generacions i la sostenibilitat del planeta.
La compra de proximitat, als mercats locals, és una compra responsable, de producte fresc de petits productors i comerciants que ofereixen cada dia el millor d’ells mateixos en benefici de la salut i la seguretat de les persones.
D’aquesta manera, la campanya serveix també per donar a conèixer els valors dels Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides, principalment l’objectiu 12 de producció i consum responsable, així com per promoure una compra i un estil de vida sostenibles. Menjar producte local és menjar de manera responsable i menjar de manera responsable és una acció sostenible.
La campanya internacional 2020 i tercer any a terres gironines
La campanya es va iniciar en l’àmbit internacional l’any 2014 i ha anat creixent fins arribar el 2020 a més de 4.000 mercats participants de 19 països diferents d’arreu del món. Els mercats de l’XMSG s’hi van afegir l’any 2018, i per això aquest 2020 se’n celebra la tercera edició.
Del 18 al 27 de setembre, durant dos caps de setmana, els mercats de la xarxa tenen un programa centrat bàsicament en xarxes socials, que combina activitats telemàtiques amb d’altres de presencials.
Com a novetats d’enguany hi ha el batch cooking, o ‘cuina per lots’, que permet organitzar i cuinar en poques hores el menjar de tota la setmana. Aquest sistema potencia l’aprofitament d’aliments i dona solucions per a l’estalvi de temps i d’energia a l’hora de cuinar.
Durant tots els dies de la campanya, als mercats de Girona, Lloret, Olot, Palafrugell, Palamós, Roses, Salt i Sant Feliu de Guíxols es podrà participar en un concurs a través de les xarxes socials, que consisteix a compartint receptes d’aprofitament i en el qual es podran guanyar lots o paneres amb productes dels mercats.
Paral•lelament a això, el mercat del Lleó de Girona regala carretons per anar a comprar. El mercat de Lloret proposa una cuina de reaprofitament i tallers de reciclatge per ensenyar elaborar una bossa per a la compra i un portaentrepans, dirigits a petits i grans. El mercat d’Olot organitza tallers de reaprofitament; i batch cooking. Per altra banda, el mercat de Palafrugell té previst subministrar bosses isotèrmiques; el de Palamós sortejarà lots de compra «zero plàstics», i el de Roses i Sant Feliu de Guíxols repartiran bosses. Finalment, el mercat de Salt proposa menús per a la tornada a l’escola i menús d’aprofitament.
La particularitat enguany: la COVID-19 ha fet canviar les dates
Enguany les circumstàncies impredictibles de la COVID-19 han fet que la campanya hagi canviat les habituals dates del mes de maig per la segona quinzena del mes de setembre. Els mercats gironins han volgut que aquesta campanya també sigui un homenatge a treballadors i usuaris dels mercats de la demarcació de Girona. El repte, ara més que mai és donar a conèixer la importància de la compra als mercats i sobretot el que representa com a acte responsable que promou la sostenibilitat.
La Diputació de Girona ha volgut donar el seu suport a la campanya de l’XMSG. L’ens supramunicipal hi col•laborarà de diferents maneres, una de les quals, subministrant mascaretes a tots els paradistes membres de l’XMSG amb el logotip «Estimo el meu mercat».
Què és la campanya “Estimo el meu mercat”
«Love Your Local Market» (‘Estima el teu mercat’) és una campanya internacional que vol donar rellevància als mercats com a espais de modernitat, de qualitat en l’oferta i de convivialitat (‘satisfacció que senten diverses persones quan es troben juntes, i que es manifesta especialment en el plaer de compartir un àpat’). El mercat és un circuit de distribució curt i, a la vegada, un espai de relacions socials al mig del municipi.
La campanya busca involucrar el major nombre d’actors possibles per posar en marxa accions que impactin la població i donin a conèixer el dinamisme dels mercats fent que els consumidors en parlin. Cadascun dels mercats participants durant els dies de la campanya proposa activitats i entreteniments per dinamitzar i entretenir el públic i implicar tot el municipi en aquest període.
L’objectiu és conèixer què és allò que dona valor als mercats, com ara la lluita contra el malbaratament alimentari o la promoció del consum responsable de productes de proximitat de temporada.