El Conseller Jordi Baiget tanca la 6a edició de l'Escola d'Estiu de la FOEG a Palafrugell
“Tenim un gran equilibri empresarial al nostre País i empreses de referència. Les exportacions són molt importants i cal potenciar-les i conèixer les diferències entre països per anar a negociar-hi”, ha afirmat el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, avui en l’acte institucional de la VI Escola d’Estiu de la FOEG, centrada en les negociacions interculturals. L’alcalde de Palafrugell, Josep Piferrer, ha recordat la figura de Jordi Comas com a referent a l’Empordanet i ha destacat la gran potència de les empreses catalanes. El president de la FOEG, Ernest Plana, ha destacat el recorregut de la patronal i l’objectiu de continuar fent de lobby. “La FOEG sempre ha fet costat als empresaris i volem continuar aquest camí durant molts anys més. I això ha estat possible gràcies a totes les persones que ens han fet costat. També ha encoratjat a les empreses a seguir pel camí de la innovació i de l’adaptació als canvis constants que s’estan vivint de manera tant ràpida i als moltes canvis que vindran”. També ha destacat els coneixements adquirits a l’Escola d’Estiu d’aquest any, que s’ha centrat en les negociacions interculturals i que ha donat pautes per superar obstacles i diferències entre països. L’acte ha comptat amb la presència de l’ambaixador de l’Índia, D. B. Venkatesh Varma.
La patronal ha fet un reconeixement a les empreses Garcia de Pou, Coffer Center i Nexus Geographics per la seva trajectòria d’èxit. Presents en el mercat des de 1986, Coffee Center està orientada a desenvolupar i comercialitzar marques i productes de fórmula original, innovadors i de tendència. S'especialitza principalment en productes ecològics certificats, destinats al sector HORECA (hostaleria, restauració i càtering), Retail i Final Consumer. Controlant tot el procés, des de la compra de matèria primera, envasat i comercialització. Fincafe, Italcaffè, Alma Teas & Herbal Infusions, Ciocolat i Top Fruit, són les marques principals. Amb una facturació de 14 milions d'euros, els seus productes són presents en més de 15.000 punts de venda a nivell nacional i internacional.
Nexus és empresa especialitzada en geolocalització i mobilitat, formada per una cinquantena d’experts. Té oficines a Girona i Barcelona i treballa a l’àmbit nacional i internacional. Ha ajudat a més de 500 organitzacions a incorporar els mapes i les rutes a la informàtica corporativa.
Garcia de Pou comença la seva trajectòria l'any 1884 amb la instal•lació d'un primer taller de bosses de paper a Figueres. Als anys 60 del segle XX, amb l'eclosió del turisme, el negoci s'orienta a satisfer les necessitats del sector de l'hostaleria i la restauració. L'empresa creix i s'instal•la a Vila-sacra (1974) i posteriorment es trasllada a Ordis (2002), municipis de l'Alt Empordà, enclavament logístic privilegiat per abastar els mercats del sud d'Europa. A dia d'avui, amb una fàbrica de 17.000 m² i 35.000 m² més de magatzems a Ordis, als qual s'hi sumen 6.000 m² en punts de venda a Barcelona, Madrid i Tenerife, Garcia de Pou fabrica i comercialitza tota mena de productes no alimentaris per al sector HORECA, compta amb 6.000 referències al seu catàleg anual de productes, treballa amb la millor maquinària d'alta producció, té 300 empleats i 25.000 clients -entre els que s'hi compten firmes ben conegudes com ara Sol Meliá, Areas, H10 Hoteles, Miquel Alimentació, NH Hoteles, Club Mediterranée, Ikea, Coca-cola, Mahou, Lufthansa, Costa Cruceros o Port Aventura-, un volum de facturació de 60 milions d'euros i, amb una activitat ininterrompuda de 24 hores, exporta el 40% de la producció a països com França, Portugal, Itàlia, Alemanya, Anglaterra, Suïssa, Benelux o la regió del Carib.
En el marc de l’acte institucional també s’ha mostrat un video dels participants aquest curs de la iniciativa Jo de gran vull ser com tu i s’ha fet entrega d’un diploma.
Com ser un líder global
“Descobreix com ser un líder global”. Sota aquest lema, la VI Escola d’Estiu Jordi Comas de la FOEG ha reunit al Museu del Suro de Palafrugell, expertes en negociacions internacionals d’Austràlia, l’Índia i França, amb l’objectiu d’oferir eines als empresaris per exportar amb èxit i superar les barreres interculturals. A la trobada s’ha explicat amb detalls quins són els obstacles que poden afectar les vendes internacionals.
L’Escola, que s’ha organitzat amb la col•laboració de l’empresa gironina Tick Translations, de serveis lingüístics i consultoria internacional, vol donar sortida a la necessitat que tenen la majoria d’empreses d’internacionalització. "Cal ser capaços d'entendre la diversitat cultural, política i econòmica del món, i alhora la uniformitat del mateix. Saber entendre que tots veiem les mateixes pel•lícules i escoltem la mateixa música, però alhora tenim una cultura pròpia", destaquen els organitzadors.
La VI Escola d’Estiu Jordi Comas ha donat pautes per entendre la glocalizació: pensar globalment i actuar localment. “Els directius han de dirigir i liderar a múltiples stakeholders, procedents de contextos culturalment molt diversos, amb interpretacions i reaccions diferents de la realitat. És important entendre aquestes diferències regionals i culturals per poder dirigir una plantilla global. Per ser un líder global d'èxit cal ser conscient d'aquestes petites però importants diferències”, es detalla.
No n’hi ha prou en parlar una llengua o disposar d’un intèrpret per tancar amb èxit el negoci en un país estranger, sinó que és imprescindible conèixer els costums de la cultura local, perquè la conducta també és comunicació, no només el que diem. Els negocis es fan entre persones, i per això saber interpretar el comportament de l’altra, és a dir la comunicació no verbal, pot ser clau per l’èxit en una negociació. Aquestes són algunes qüestions que posat sobre la taula la nova edició de l’Escola d’Estiu de la FOEG, de la mà de la nova consultoria Cultural Connections by Tick i de la directora de Cultural Connections de Tick, Isabel Martínez-Cosentino.
El secret per ser un líder global, amb la directora de Cultural Connections de Tick Isabel Martinez-Cosentino; Fent negocis a Austràlia, amb l’experta Vanessa Carceller; Fent negocis a l’Índia, amb l’experta Deepti Golani; i Fent negocis a França, amb l’experta Montse Guardia, han estat alguns dels apartats de l’Escola. A Austràlia cal molta humilitat a l’hora de fer negocis, a l’Índia influeix molt l’astrologia i a França cal una conducta adequada al país i aconseguir una confiança mútua. Aquestes qüestions i moltes altres s’han posat avui sobre la taula de la mà d’aquestes expertes, que han explicat amb detall tot el que cal tenir en compte a l’hora de traspassar fronteres.