L’IPEP replica la Federació d’Hostaleria respecte l’ús de l’anomenada “taxa turística”
L’Institut de Promoció Econòmica de Palafrugell (IPEP), vol mostrar públicament la sorpresa i el desacord pel comunicat emès la setmana passada per la Federació d’Hostaleria de les comarques gironines i difós per diversos mitjans de comunicació on es criticava el “mal ús” que fan “alguns municipis”, segons el seu parer, de l’impost sobre les estades en establiments turístics, popularment anomenat taxa turística.
Tot i que el comunicat de la Federació no especifica quins són els municipis que suposadament realitzen una mala praxi amb els diners recaptats amb l’impost -que, per llei, parcialment, han d’anar destinats a la promoció turística del municipi recaptador- es reivindica la tasca realitzada al municipi gràcies a aquestes aportacions, gestionades en estreta col·laboració entre el sector públic, representat per l’IPEP, i el sector privat que representa l’Associació Turística de Palafrugell (ATP).
Una de les principals apostes ha estat la creació del Julivia Bus Turístic, una iniciativa engegada l’estiu del 2014. Per primera vegada s’aconseguia unir tots els nuclis costaners del municipi –Calella, Llafranc i Tamariu- amb Palafrugell i els seus principals recursos turístics, com són els jardins de Cap Roig o el Far de Sant Sebastià.
S’han portat a terme campanyes específiques de promoció del municipi especialment dirigides al públic francès, el qual es considera estratègic donada la seva proximitat i el volum d’aquests visitants que rep el municipi. També s’ha col•laborat amb viatges de premsa i promoció i s’han endegat projectes per introduir el destí a d’altres segments de mercat.
A més, s’ha pogut renovar el web de turisme www.visitpalafrugell.cat així com realitzar espots promocionals que a inicis d’aquest estiu es van començar a difondre des del web i les xarxes socials.
La llista d’accions realitzades gràcies als ingressos obtinguts amb l’impost d’estades turístiques és llarga i seria difícil enumerar-les totes aquí. En la memòria anual que realitza l’IPEP i que és accessible a tothom des del web, aquestes actuacions queden totes degudament detallades.
Així doncs, tant l’IPEP com l’ATP volen deixar constància del bon ús que es fa al municipi dels diners recaptats amb aquest impost i en defensem la seva aplicació com a mesura per aportar uns recursos molt necessaris als municipis que reverteixen en la millora de la qualitat de la nostra oferta turística. S’ha de remarcar que aquest impost o d’altres similars s’apliquen a tots els destins turístics madurs del nostre entorn arreu d’Europa i, per tant, l’existència d’aquest impost no té incidència a l’hora de triar la destinació de vacances.
Així doncs, s’entén l’aplicació de l’impost sobre les estades en establiments turístics com una oportunitat per millorar i dedicar més esforços a la promoció turística dels nostres municipis. En qualsevol cas, seria desitjable que augmentés el percentatge de la taxa que es destina a cada municipi, i que actualment representa el 30% del total.