Alumnes de l’INS Baix Empordà dissenyen un dispositiu per entrenar els jugadors del Club Handbol Bordils
Els alumnes de Cicle Formatiu de Grau Superior de Sistemes Electrotècnics i Automatitzats en modalitat Dual (Formació que es realitza conjuntament a l’institut i a l’empresa de forma remunerada) de l’Institut Baix Empordà, dirigits pel professor Antoni Hidalgo i amb la col•laboració de Mapel-Tagisa (Omron) de Mata Porqueres, han dissenyat un dispositiu automàtic que utilitzaran els jugadors del Club Handbol Bordils per entrenar.
El professor d’Educació Física també de l’lnstitut Baix Empordà i entrenador de l’Handbol Bordils (Divisió d’Honor Plata), Pau Campos, va proposar la idea al Departament d’Electricitat d’aquest institut, per tal de desenvolupar aquest projecte: Dispositiu de test de velocitat de reacció o gestual (Reaction Rate), també anomenada “Màquina de Reflexos”, que alguns esportistes d’elit de F1, futbol, etc. utilitzen per entrenar.
L’aparell està composat bàsicament per un panell central de control i visualització de dades i diverses caixes perifèriques que incorporen un sensor i un pilot senyalitzador cadascuna. El funcionament de l’aparell es senzill: s’encén un pilot indicador i el jugador l’ha d’apagar acostant la mà al sensor que està situat a la mateixa caixa. Els pilots es van encenent, d’un en un, seguint una seqüència programada i el jugador els ha d’apagar a la màxima velocitat que li sigui possible. En acabar, al mòdul central es visualitzarà el nombre d’impulsos realitzats en un temps determinat i programat.
En el Departament d’Electricitat de l’Institut Baix Empordà, ja fa diversos cursos, s’ha implantat una metodologia innovadora en les activitats d’ensenyament i aprenentatge. Aquesta metodologia es basa en el treball per projectes, amb la qual els alumnes van adquirint els coneixements, habilitats i actituds necessàries a partir del desenvolupament de projectes reals. Aquesta metodologia d’aprenentatge també fa que els alumnes reforcin altres habilitats que els seran indispensables per incorporar-se al món laboral, com és la de treballar en equip, potenciar la creativitat, la recerca d’informació i, sobretot, el fet d’aprendre a aprendre; es tracta d’una forma d’aprenentatge motivadora per als alumnes que els acosta al món laboral i tecnològic real.