L'ICSURO estableix les seves línies estratègiques 2014-2020 per afrontar amb garanties el futur del sector
Des del mes de juliol, data en què Josep Maria Pelegrí va ser designat President de l’ICSuro, la Comissió Executiva d’aquest organisme, formada per l’Associació d’Empresaris Surers de Catalunya, el Consorci Forestal de Catalunya i la Generalitat, s’ha reunit de forma periòdica per elaborar unes línies estratègiques per l’etapa 2014-2020. Així mateix, el president ha traslladat aquestes línies als membres de la junta directiva celebrada avui en sessió ordinària essent aprovat per unanimitat.
Un dels objectius del nou equip de l’ICSuro és tenir en compte la utilitat de l’Institut des d’una vessant més holística i més transversal, tenint en compte tots els processos d’aquest producte, com són la producció, la transformació i la comercialització del suro.
També s’ha fet palès en la presentació i debat d’aquest Pla Estratègic la necessitat de la recerca i la innovació en els productes surers, caminant cap a l’obtenció d’altres productes i utilitats del suro, especialment del suro català (produït i transformat a Catalunya).
De la mateixa manera s’ha valorat molt positivament el propòsit de l’Institut de buscar la implicació de bodegues i cellers, així com també la d’altres col·lectius, per donar valor a la utilització del tap de suro en l’ampolla de vins tranquils i escumosos, per les seves virtuts i
qualitat en la seva conservació.
El pla de treball planteja com a canvis substancials:
1) La potenciació del suro català, per crear valor afegit i per incentivar que els boscos de suredes es continuïn gestionant.
2) Dinamitzar els territoris surers a través de l’Enoturisme, el Turisme Industrial i l’apropament entre el sector forestal, industrial i bodeguer.
3) Prioritzar les noves aplicacions del suro, per motivar l’aprofitament del suro català, tot aquest treball es portarà a terme en clau de CLÚSTER (treball conjunt de diversos clústers de Catalunya) fet que permetrà al sector adaptar-se als nous reptes del futur.
4) Fomentar la comercialització del suro, a través de missions inverses amb cadenes de distribució, missions d’internacionalització a regions vinícoles del Nou Món i Mercats Emergents, crear una marca de Suro Català.
5) Continuar amb la tasca de Comunicació i Màrqueting traslladant els beneficis que aporta la sureda a la societat i el tap de suro al món vinícola, incloure el suro en l’etiquetatge de les ampolles, fomentar la formació de suro en facultats i escoles d’enologia, disseny i enginyeria, i una estratègia de comunicació proactiva.
Finalment, des de l’Institut Català del Suro, s’ha fet una crida a tots els col·lectius que intervenen en la cadena de valor del suro, a conèixer i a promocionar aquest producte que tants avantatges té, no només com a producte, sinó també per la seva vessant ambiental amb uns efectes positius per a la sostenibilitat i el canvi climàtic.
En definitiva, l’ICSuro ha de ser una eina per convertir el sector surer català en un paradigma d’economia sostenible, contribuint a generar valor des del bosc al consumidor final.